top of page
  • Writer's pictureGeorge Rach

Έλατος-Φυλάκιο-Βαρκό

Updated: Oct 22, 2021

«Περιπλάνηση στον εθνικό δρυμό Παρνασσού»

Η πρόγνωση του καιρού έλεγε ότι θα έχουμε καλοκαιρινές θερμοκρασίες το Σαββατοκύριακο. Παρότι είναι Φεβρουάριος, εμείς δεν χάσαμε την ευκαιρία να επισκεφτούμε ένα ακόμη όμορφο μονοπάτι στο βουνό του Παρνασσού.

Η αφετηρία της διαδρομής μας βρίσκεται στην περιοχή Ίταμος του Επτάλοφου. Είναι ακόμη γνωστή και ως Έλατος από το γνωστό ομόηχο ξενοδοχείο "Elatos Resort", που είχε προβληθεί από την πολυαγαπημένη ελληνική σειρά "Κωνσταντίνου & Ελένης". Απέχει 25 χιλιόμετρα από την Αράχωβα και 30 χιλιόμετρα από την Αμφίκλεια.

Αφού παρκάρουμε το αυτοκίνητο μας, ετοιμαζόμαστε και κατευθυνόμαστε προς τον ασφαλτοστρωμένο δρόμο ανατολικά του ξενοδοχείου. Μετά από περίπου 500 μέτρα θα συναντήσουμε ένα ανηφορικό άνοιγμα στα δεξιά του δρόμου, το οποίο και ακολουθούμε. Από αυτό το σημείο, θα πρέπει να βασιστούμε στον προσανατολισμό μας, καθώς το μονοπάτι δεν διαθέτει καθόλου σήμανση. Σκοπός μας είναι να φτάσουμε στην κορυφή του βουνού που βρίσκεται από επάνω μας. Εξοπλιζόμαστε, λοιπόν, με κουράγιο καθώς τα υπόλοιπα 1,6 χιλιόμετρα θα κληθούμε να "σκαρφαλώσουμε" 410 μέτρα θετικής υψομετρικής μέχρι να φτάσουμε στο Φυλάκιο.

Κατά την διάρκεια του ανηφορικού κομματιού θα κινούμαστε ανάμεσα σε πανύψηλά έλατα, ενώ όσο πλησιάζουμε προς το τελείωμα της ανηφόρας, θα αντικρίζουμε στο βάθος τον Παρνασσό και το χιονοδρομικό του κέντρο. Στην περίπτωσή μας, διασχίσαμε μικρά κομμάτια χιονιού που είχαν διατηρηθεί από την σκιά του βουνού, ενώ ο Παρνασσός ήταν ντυμένος στα λευκά. Φτάνοντας στην κορυφή μετά από προσπάθεια, η περιμετρική θέα θα μας αποζημιώσει και με το παραπάνω. Στα ανατολικά ο Παρνασσός, στα δυτικά η Γκιώνα και στα βόρεια ο κάμπος της Γραβιάς.

Μετά από ένα γενναίο διάλλειμα στο Φυλάκιο Πυροπροστασίας του Επτάλοφου, συνεχίζουμε την διαδρομή σας. Αυτή την φορά σε ελαφρώς κατηφορικό χωματόδρομο και με κατεύθυνση προς τα ανατολικά, ακολουθούμε τον δρόμο για 800 μέτρα. Έπειτα, συναντάμε μονοπάτι στα δεξιά μας για να διασχίσουμε κάθετα την πλαγιά του βουνού. Στα 4,1 χιλιόμετρα της διαδρομής θα συναντήσουμε το πρώτο οροπέδιό της. Σε αυτό το σημείο, το υψόμετρο είναι 1.529 μέτρα.

"Ακολούθησε τον παραπάνω σύνδεσμο για να δεις το βίντεο μας"

Στην συνέχεια συνεχίζουμε πάλι σε χωματόδρομο μέχρι να συναντήσουμε έναν μικρό λόφο, τον οποίο και διασχίζουμε για να βρεθούμε στην περιοχή Βαρκό. Το συγκεκριμένο σημείο βρίσκεται στα 5,7 χιλιόμετρα της διαδρομής μας και σε υψόμετρο 1.473 μέτρα. Στην ουσία μιλάμε για μια μεγάλη πεδιάδα, στην οποία κατά τους Χειμερινούς και Ανοιξιάτικους μήνες σχηματίζεται μικρή λίμνη από τα νερά της βροχής και των γύρω πηγών. Επίσης, μπορεί να το προσεγγίσει κάποιος και με αυτοκίνητο, καθώς βρίσκεται στα 4,2 χιλιόμετρα από την διασταύρωση Λιβάδι-Αράχωβας με κατεύθυνση προς το Χιονοδρομικό Κέντρο Παρνασσού. Η συνέχεια της διαδρομής από το σημείο Βαρκό μέχρι τον Έλατο συνίσταται για όλα τα επίπεδα πεζοπόρων ακόμη και για μικρές ηλικίες.

Τώρα για την επιστροφή... Μας απομένουν ακόμη 3,43 χιλιόμετρα με πολύ μικρή κατηφορική κλίση. Αλλάζουμε την πορεία κατεύθυνσης μας προς τα Βόρεια και διασχίζουμε την πεδιάδα του Βαρκό. Σε 700 μέτρα συναντάμε το ξωκλήσι του Αγίου Νικολάου στα δεξιά μας. Ακριβώς μετά κατευθυνόμαστε σε μονοπάτι μέσα στο δάσος που βρίσκετε στα δεξιά του δρόμου. Από εδώ και πέρα ακολουθούμε το σηματοδοτημένο μονοπάτι με τα κόκκινα διακριτικά. Πλέον το σκηνικό της διαδρομής αλλάζει και μας αφήνει να απολαύσουμε τις ομορφιές του δάσους. Σε όλη την διάρκεια του μονοπατιού θα μας συντροφεύουν μικρά ρυάκια που ταυτόχρονα θα μας καθοδηγούν και προς την σωστή κατεύθυνση.

Στα 7,4 χιλιόμετρα της διαδρομής και σε υψόμετρο 1.411 μέτρα, θα βρεθούμε στο δεύτερο οροπέδιο στην θέση Πέτρα. Το ακόλουθο όνομα το πήρε από την μεγάλη όψη μίας μονοκόμματης πέτρας που υπάρχει ακριβώς πάνω από το οροπέδιο. Ιδανικό σημείο για ξεκούραση θα λέγαμε, αλλά το δάσος μας προκαλεί συνεχώς να το εξερευνήσουμε. Και όχι άδικα, καθώς στην συνέχεια θα διαπιστώσουμε πως τα μικρά ρυάκια που αναφέραμε, μετατρέπονται τώρα σε μικρούς εντυπωσιακούς καταρράκτες που σκαλίζουν τα βράχια.

Τέλος μας απομένουν 1,7 χιλιόμετρα μέσα από ιδιαίτερα όμορφες τοποθεσίες για να καταλήξουμε στον χώρο του ξενοδοχείου, όπου ήταν και η αφετηρία της διαδρομής μας. Το τελευταίο κομμάτι του μονοπατιού από το Βαρκό, είναι ιδανικό και για πεζοπορία με χιονορακέτες αλλά και για κατάβαση με ποδήλατο τύπου enduro ή downhill.