top of page
  • Writer's pictureGeorge Rach

Δεσφίνα-Μονή Τιμίου Προδρόμου-Σπηλιές

Updated: Oct 22, 2021

«Περιπλάνηση σε μονοπάτια με ιστορία»

Ο σκοπός είναι κάθε φορά να ανακαλύπτουμε και κάτι το διαφορετικό... έτσι και αυτή την φορά επιλέξαμε να περπατήσουμε σε μία όμορφη διαδρομή, που πέρα από την απίστευτη θέα που μας προσφέρει, διαθέτει και μια ενδιαφέρουσα ιστορία που κουβαλάει από το μακρινό παρελθόν. Φυσικά μιλάμε για το χωριό Δεσφίνα του νομού Φωκίδας, το οποίο και αποτελεί την αφετηρία της διαδρομής μας. Χτισμένη αμφιθεατρικά στους πρόποδες του βουνού Κίρφυς και σε υψόμετρο 580 μέτρων, το γραφικό χωριό φλερτάρει με την θέα του Παρνασσού από το "μπαλκόνι" της.

Το μονοπάτι που περπατήσαμε είχε συνολικό μήκος 17,34 χιλιόμετρα, 932 μέτρα θετικής υψομετρικής και αποτελεί το μεγαλύτερο κομμάτι του Ορεινού Αγώνα Δρόμου με την ονομασία «Η φλόγα του Ησαΐα». Ο ομώνυμος αγώνας θα πραγματοποιηθεί φέτος στις 13 Ιουνίου 2021, μέρα που θα συμπέσει και με τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση. Στα της διαδρομής τώρα... η εκκίνηση μας έγινε λίγο έξω από το χωριό όπου και αφήσαμε το αυτοκίνητο. Τα πρώτα 2 χιλιόμετρα της διαδρομής, ακολουθούμε τον χωματόδρομο με πορεία προς τα ανατολικά. Έπειτα, συνεχίζουμε στον ίδιο δρόμο αλλά τώρα με ελαφρώς κατηφορική κλίση και με την θέα από την θάλασσα πίσω από τα βουνά να μας οδηγεί. Στα 3,54 χιλιόμετρα θα συναντήσουμε ταμπέλα που αναγράφει "Προς παλαιό μοναστήρι Αγίου Ιωάννη" και μας οδηγεί σε μονοπάτι. Το υψόμετρο σε αυτό το σημείο δείχνει 458 μέτρα. Σε αυτό το κομμάτι του μονοπατιού

συναντάμε έναν μεγάλο εντυπωσιακό κατηφορικό βράχο που μας οδηγεί στην καρδία της χαράδρας «Δρυμώνα» όπου και δεσπόζει το Μοναστήρι του Άγιου Ιωάννη του Τιμίου Προδρόμου. Το Μοναστήρι χτίστηκε το 1376-1379 και είναι το μέρος που πρωτοεμόνασε ο εθνεγέρτης της Ρούμελης, Επίσκοπος Σαλώνων Ησαΐας. Κατά την περίοδο της Εθνικής Επανάστασης του 1821, το μοναστήρι αυτό δοξάστηκε σε μεγάλο βαθμό καθώς από τις μοναχικές του τάξεις είχε φιλοξενήσει σε νεαρή ηλικία τον Αθανάσιο Διάκο. Ακόμη, ο στρατηγός Μακρυγιάννης στα Απομνημονεύματά του γράφει πολλά για το παλιό αυτό μοναστήρι, ως ευλαβής προσκυνητής του την περίοδο εκείνη.

Μετά το διάλλειμα στον προαύλιο χώρο της Μονής, συνεχίζουμε για να διασχίσουμε την χαράδρα. Το υψόμετρο σε αυτό το σημείο είναι 343 μέτρα. Η διαδρομή για τα επόμενα 2,9 χιλιόμετρα είναι ανηφορική και για τα πρώτα 1,5 χιλιόμετρα θα κληθούμε να περάσουμε ανηφορικά κομμάτια με μεγάλους βράχους, με εξαίρεση ένα σημείο που πρέπει να δώσουμε προσοχή στο οποίο όμως έχουν τοποθετηθεί σχοινιά ασφαλείας! Μετά βγαίνουμε από την χαράδρα και συνεχίζουμε στο χωμάτινο μονοπάτι για 1,4 χιλιόμετρα μέχρι να διασταυρωθούμε πάλι με την διαδρομή πριν κατηφορίσουμε. Μέσα από αυτά τα 2,9 χιλιόμετρα το υψόμετρο μας θα φτάσει στα αρχικά 600 μέτρα. Συνολικά, θα χρειαστεί να διανύσουμε 2,15 χιλιόμετρα και 262 μέτρα θετικής υψομετρικής για να ανέβουμε στο υψηλότερο σημείο της διαδρομής μας. Ακολουθεί 1 χιλιόμετρο σε μονοπάτι με ελαφρώς ανηφορική κλίση και έπειτα συνεχίζουμε μέσα από σηματοδοτημένο μονοπάτι. Το τελευταίο χιλιόμετρο πριν φτάσουμε κορυφή, κινούμαστε μέσα σε πυκνό πευκόδασος. Μετά από λίγη προσπάθεια, προσεγγίζουμε τα 865 μέτρα υψόμετρο.

Ο λόφος με την ονομασία «Προφήτης Δανιήλ» είναι ιστορικής σημασίας για την Ελληνική Επανάσταση. Σε αυτό το σημείο, ο Επίσκοπος Σαλώνων Ησαΐας στις 23 Μαρτίου 1821 άναψε μία μεγάλη φωτιά για να ειδοποιήσει την Πελοπόννησο ότι η Ρούμελη είναι έτοιμη για τον αγώνα της απελευθέρωσης. Έτσι, 4 μέρες αργότερα κηρύσσει και επίσημα την έναρξη της Επανάστασης από την Μονή του Οσίου Λουκά. Αφήνοντας τώρα την ιστορική αναδρομή,

επιστρέφουμε στην διαδρομή. Δεν θα μπούμε καν στον κόπο να περιγράψουμε την θέα, γιατί οι φωτογραφίες μιλάνε από μόνες τους!!! Από εδώ και πέρα το φόντο αλλάζει. Η θέα από την θάλασσα θα μας ταξιδεύει καθώς εμείς θα κατηφορίζουμε στο επόμενο σημείο που μας υποσχέθηκαν ο Ανδρέας και ο Γιάννης (οι οδηγοί μας), πως θα μας εντυπωσιάσει πιο πολύ από οτιδήποτε άλλο έχουμε δει σήμερα. Έτσι, για 1 χιλιόμετρο κατηφορίζουμε και πέφτουμε 126 μέτρα υψόμετρο. Κρατηθείτε όμως! Τα παιδία (μιας και συμμετέχουν στην οργάνωση του Ορεινού Αγώνα) μας ενημερώνουν πως έχουν "ανοίξει" ένα κατηφορικό κομμάτι μήκους 1,25 χιλιόμετρα (!) και 272 μέτρων αρνητικής υψομετρικής που μας οδηγεί σε έναν κομμένο βράχο με σπηλιές και θέα τον καταγάλανο Κορινθιακό κόλπο.

Αν και το συγκεκριμένο σημείο του μονοπατιού είναι το πιο δύσκολο και αποτελεί πρόκληση, θα ανταμείψει και με το παραπάνω με την θέα που προσφέρει. Τελικά, φτάσαμε στις σπηλιές που μας υποσχέθηκαν. Τα πολλά λόγια είναι φτωχά μπροστά σε αυτό που αντικρίσαμε. Από την μια μεριά η κρεμασμένη σπηλιά και από την άλλη μία πανοραμική θέα στην θάλασσα και τον μικρό οικισμό του Αγίου Μηνά (Γενημάκια).

"Δες πανέμορφα στιγμιότυπα από την διαδρομή μας"

Το σίγουρο είναι πως δεν θα νιώσετε κούραση μέχρι εκείνο το σημείο της διαδρομής, αλλά θα κουραστείτε από τις ατελείωτες "πόζες" και τις φωτογραφίες που θα απαθανατίζετε. Ώρα για την επιστροφή μας... Ακολουθούμε αρχικά ένα μικρό μέρος του μονοπατιού που κατεβήκαμε και στην συνέχεια μπαίνουμε σε καλοδιατηρημένο λιθόστρωτο μονοπάτι, όπου και αρχίζουμε να ανηφορίζουμε. Το συγκεκριμένο αυτό κομμάτι είναι μέρος του παλαιού μονοπατιού που συνδέει τον οικισμό του Αγίου Μηνά με την Δεσφίνα. Από τα 463 μέτρα υψόμετρο θα περπατήσουμε 2 χιλιόμετρα για να φτάσουμε τα 655, όπου στο βάθος θα αντικρίσουμε το χωριό της Δεσφίνας, και από πάνω του το λόφο με την εκκλησία του Προφήτη Ηλία. Ο συγκεκριμένος λόφος είναι και το τελευταίο ανηφορικό κομμάτι που συμπληρώνει τα 21,8 χιλιόμετρά του Ορεινού Αγώνα Δρόμου. Δυστυχώς, στην περίπτωσή μας δεν περπατήσαμε το συγκεκριμένο κομμάτι. Έτσι, συνεχίσαμε την διαδρομή μας για τα τελευταία 3,6 χιλιόμετρα σε ελαφρώς κατηφορικό κομμάτι μέχρι να φτάσουμε στο σημείο της εκκίνησης. Με τον τρόπο αυτό, ολοκληρώνουμε αυτήν την περιμετρική διαδρομή με την μεγάλη ποικιλία εδαφών και την απίστευτη αντίθεση εικόνων που προσφέρει.