top of page
  • Writer's pictureGeorge Rach

Ανακαλύπτοντας την λίμνη του Δράκου

Updated: Oct 22, 2021

Σίγουρα είναι μία από τις δημοφιλέστερες διαδρομές στην Ελλάδα και όχι άδικα καθώς πλήθος πεζοπόρων την επισκέπτονται κατά την διάρκεια του χρόνου. Έτσι και εμείς δοκιμάσαμε τις αντοχές μας, ώστε να θαυμάσουμε αυτή την λίμνη που έχει πολύ-φωτογραφηθεί και έχει μαγέψει με την αλπική της ομορφιά όσους την αντικρίζουν από κοντά.

Δοκιμάσαμε την διαδρομή στα τέλη του Σεπτέμβρη, καθώς αποτύχαμε να ολοκληρώσουμε την ανάβαση την περσινή χρονιά λόγω κακών καιρικών συνθηκών. Ο Σεπτέμβριος παρόλο που θεωρείται σχετικά καλή περίοδος για την ανάβαση, δεν αποτελεί την καλύτερη, η οποία όπως μας ενημέρωσαν είναι γύρω στο τέλος της άνοιξης. Η λίμνη, γνωστή και ως "Δρακόλιμνη" στο φυσιολατρικό κοινό, βρίσκεται στην γεωγραφική περιοχή της Ηπείρου και πιο συγκεκριμένα στην επαρχία του Ζαγορίου. Τοποθετημένη σε υψόμετρο 2.050 μέτρα στο Όρος Τύμφη (ψηλότερη κορυφή του η "Γκαμήλα" στα 2.497 μ.), λέγεται πως δημιουργήθηκε μετά την εποχή των παγετώνων, καθώς η επιστημονική εξήγηση που έχει δοθεί σχετίζεται με το λιώσιμο των πάγων εκείνης της περιόδου. Υπάρχει φυσικά και ένας μύθος που θέλει τη λίμνη να αποτελεί την κατοικία ενός δράκου, ο οποίος επιτίθονταν με πέτρες σε εκείνον που κατοικούσε στην λίμνη του Σμόλικα. Με αυτόν τον μύθο εξηγούσαν την ύπαρξη διάσπαρτων άσπρων πετρών στις μαύρες όχθεις της Δρακόλιμνης της Τύμφης, αλλά και την παρουσία μαύρων πετρών στις άσπρες όχθεις της λίμνης του Σμόλικα .

Ας γυρίσουμε όμως ξανά στην διαδρομή μας.. Για να την επισκεφτεί κάποιος πρέπει να φτάσει στο πανέμορφο Πάπιγκο, και πιο συγκεκριμένα στο Μικρό Πάπιγκο. Η διαδρομή είναι αρκετά απαιτητική καθώς η θετική υψομετρική αγγίζει τα +1.420 μέτρα και η συνολική απόσταση σχεδόν τα 18 χιλιόμετρα. Μπορείτε να την ολοκληρώσετε σε μια ημέρα με την προϋπόθεση είτε να ξεκινήσετε νωρίς το πρωί είτε να διανυκτερεύσετε στο καταφύγιο της Αστράκας. Η διαδρομή θα σας πάρει πέριπου 6 ώρες (δεν υπολογίζεται και η επιστροφή στον χρόνο) ανάλογα πάντα με την φυσική σας κατάσταση.

Εμείς διανυκτερεύσαμε στο Μεγάλο Πάπιγκο ώστε να γλιτώσουμε το πρωινό ταξίδι και να κερδίσουμε χρόνο. Γύρω στις 8 το πρωί ξεκινήσαμε από τον Ιερό Ναό των Ταξιαρχών στο Μικρό Πάπιγκο, όπου και αφήσαμε το αμάξι μας (διαθέσιμος χώρος parking). Διασχίσαμε τα μικρά λιθόστρωτα σοκάκια του χωριού και εύκολα βρήκαμε το σηματοδοτημένο μονοπάτι ώστε να αρχίσουμε την ανάβαση. Η διαδρομή στο πρώτο της μέρος είναι μέσα σε πυκνή βλάστηση, καθώς δρύες και βουνοκυπάρισσα είναι τα δέντρα που βλέπουμε παντού γύρω μας.

Ήδη από τα πρώτα μέτρα συναντάμε την πρώτη από τις τέσσερις πηγές που θα βρούμε στην πορεία της διαδρομής. Εδώ, να τονίσουμε πως πρέπει να φροντίσετε να έχετε μαζί σας τα απαραίτητα όπως φαγητό και νερό, γιατί οι πηγές, τουλάχιστον οι πιο ψηλές, δεν έχουν πάντα νερό, ειδικά τους κρύους μήνες.

Αυτή η πρώτη πηγή ονομάζεται "Αυραγώνιος" και μας επιτρέπει να γεμίσουμε τα μπουκάλια μας νερό (για όσους είναι ξεχασιάρηδες).Τα πρώτα χιλιόμετρα διανύονται μέσα σε πυκνή βλάστηση, δεν θα κρατήσουν όμως πολύ καθώς το μεγαλύτερο κομμάτι της διαδρομής ξεδιπλώνεται μέσα στο γυμνό βουνό. Το μονοπάτι είναι καθαρό και εύκολο, ενώ όσο ανηφορίζουμε η κλίση αυξάνεται. Όταν αφήσουμε πίσω μας την βλάστηση θα αντικρίσουμε στα δεξιά μας τους βράχους της Αστράκας που στολίζουν την περιοχή και εντυπωσιάζουν χάρη στο κάθετο σχήμα τους. Έπειτα, συναντάμε το πρώτο από τα τρία κιόσκια που υπάρχουν συνολικά, στο οποιό μπορούμε να πάρουμε μια γρήγορη ανάσα αλλά και να ενημερωθούμε σχετικά με το ακριβές σημείο στο οποιό βρισκόμαστε από τους χάρτες που υπάρχουν εκεί. Ήδη το τοπίο του βουνού αλλάζει και στο βάθος μπορούμε να αντικρίσουμε το καταφύγιο. Η ανηφορική διαδρομή μας συντροφεύει μέχρι να το προσεγγίσουμε.

Το καταφύγιο αποτελεί μια καλή επιλογή για όσους θέλουν να απολαύσουν περισσότερα καθώς με ένα μικρό αντίτιμο μπορείτε να διανυκτερεύσετε εκεί. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε σε αυτόν τον σύνδεσμο www.astrakarefuge.com.

Έχοντας φτάσει στο καταφύγιο συνεχίζουμε σε κατηφορικό κομμάτι με θέα την λάκα Τσουμάνη. Αν την δείτε περίοδο που λιώνουν τα χιόνια θα είναι γεμάτη με νερό, σε αντίθεση με εμάς που την είδαμε ξερή αλλά γεμάτη με πέτρες που σχημάτιζαν διάφορα ονόματα πόλεων και κρατών καθώς υπάρχει ως παράδοση να αφήνει όποιος φτάνει σε αυτό το μέρος την μοναδική του "υπογραφή". Όταν φτάσουμε στο τέλος της κατηφόρας, βρισκόμαστε πλέον στην μεγάλη κοιλάδα στην οποία αντικρίζουμε μικρές πέτρινες καλύβες οι οποίες καταφέρνουν να μας ταξιδέψουν σε άλλη εποχή. Συνεχίζοντας στο πλέον εύκολο μονοπάτι της κοιλάδας μέχρι το τελικό ανηφορικό κομμάτι της λίμνης, έχουμε την ευκαιρία να συναντήσουμε άγρια άλογα να πίνουν νερό από τις πηγές, μεγαλόσωμα μοσχάρια να απολαμβάνουν τον ήλιο και αν κοιτάξουμε προσεκτικά τα απόκρημνα βράχια ίσως εντοπίσουμε και αγριόγιδα.

Φτάνοντας στο τελευταίο μέρος της διαδρομής και μετά από αρκετό περπάτημα η κούραση μοιάζει να μετριάζεται καθώς πλησιάζουμε στην λίμνη. Κάτι λιγότερο από 5 ώρες μας πήρε για να φτάσουμε τελικά στην Δρακόλιμνη και η θέα που αντικρίζουμε μας αποζημιώνει με το παραπάνω για όλες τις ανηφόρες και κατηφόρες που διασχίσαμε. Ένα αλπικό τοπίο που σίγουρα μαγεύει όλους τους επισκέπτες του με την άγρια και συνάμα γαλήνια ομορφιά του. Πριν βιαστείτε να πείτε πως βρίσκεστε μόνοι σας, και επιδιώξετε να βουτήξετε στην λίμνη, να αναφέρουμε πως σε αυτήν κατοικούν Αλπικοί Τρίτωνες (είδος αμφίβιας σαύρας) για αυτόν τον λόγο απαγορεύεται το κολύμπι αλλά και οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα που ίσως επηρεάσει το οικοσύστημά της. Έφτασε η ώρα λοιπόν για ένα απολαυστικό αλλά και απαραίτητο διάλειμμα, καθώς θα χρειαστούμε δυνάμεις για την επιστροφή. Παρά την κούραση, μόνο θετική μπορούμε να χαρακτηρίσουμε αυτή την εμπειρία. Στα άμεσα πλάνα μας βρίσκεται και η επόμενη ανάβαση αλλά αυτή την φορά θα συνδυαστεί σίγουρα με διανυκτέρευση δίπλα στην λίμνη, ώστε να καταφέρουμε να βιώσουμε ολοκληρωτικά την εμπειρία που προσφέρει αυτό το μαγικό τοπίο.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ

Συνολικό μήκος 17,60 χιλιόμετρα Υψόμετρο αφετηρίας 942 μέτρα

Απόσταση μέχρι το καταφύγιο 5,70 χιλιόμετρα Μέγιστο υψόμετρο 1.867 μέτρα Απόσταση μέχρι την λίμνη 8,69 χιλιόμετρα Θετική υψομετρική +1.420 μέτρα